Herstellingen - Algemene Voorwaarden
Deze voorwaarden gelden voor alle betalende interventies van elektrische huishoudtoestellen, die door DE BISSCHOP NV worden uitgevoerd. Deze voorwaarden gelden niet voor reparaties onder garantie. De klant erkent deze voorwaarden te hebben gelezen en te aanvaarden.
1. Plaats van uitvoering van interventies - Transport van de toestellen
a) Draagbare toestellen worden alleen hersteld in de werkplaats van DE BISSCHOP.
b) Stationaire toestellen worden bij de klant hersteld.
c) Op vraag van de klant zal DE BISSCHOP het draagbare toestel bij de klant ophalen (en ook terugbrengen) op kosten en voor risico van de klant. De tarieven van DE BISSCHOP staan vermeld op de website: Herstellingen - Tarieven. DE BISSCHOP aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor transportschade, behalve in geval van opzet of een zware fout vanwege DE BISSCHOP.
2. Opstellen van een offerte, controle van het toestel
a) Wanneer een reparatie van een stationair toestel vereist is, zal op vraag van de klant eerst een kostenraming worden opgesteld. Wanneer de klant geen kostenraming heeft gevraagd, vindt de reparatie pas plaats na een controle waarbij kan worden vastgesteld dat de reparatie eventueel wordt uitgesteld of geweigerd. Als een reparatie om technische of economische redenen niet mogelijk is, heeft de klant de mogelijkheid een nieuw toestel aan te kopen volgens voorwaarde 2.c. In geval van een reparatie van een draagbaar toestel in de werkplaats van DE BISSCHOP wordt een vaste herstelforfait gehanteerd (zie Herstellingen - Tarieven) waarop de klant zijn akkoord geeft vooraleer een afhaling/levering te regelen.
b) De verplaatsing- en analysekosten bij de klant zijn
altijd betalend.
Wanneer de klant de kostenraming niet aanvaardt, dan betaalt u de verplaatsing-
en analysekosten aan de geldende tarieven (zie Herstellingen
- Tarieven) en ontvangt u 10% op de aankoop van een nieuw huishoudtoestel
naar keuze binnen 1 maand nadat de diagnose is gesteld door onze techniekers.
c) In geval van een reparatie van een stationair toestel waarbij de kosten voor de reparatie te hoog zijn, dan betaalt u de verplaatsing- en analysekosten aan de geldende tarieven (zie Herstellingen - Tarieven) en ontvangt u 10% op de aankoop van een nieuw huishoudtoestel naar keuze binnen 1 maand nadat de diagnose is gesteld door onze techniekers.
d) De 10% korting is geldig bij aankoop van een nieuw elektrisch huishoudtoestel naar keuze bij De Bisschop binnen 1 maand nadat de diagnose is gesteld door onze techniekers
3. Uitvoering van de reparatie
-
a) In geval van een reparatie bij de klant, moet in gemeenschappelijk overleg een datum voor het bezoek van de technicus worden vastgelegd. Indien de klant niet aanwezig is op de afgesproken datum, betaalt hij een vaste verplaatsingsvergoeding. De verplaatsingsvergoeding staat vermeld op de website: Herstellingen - Tarieven. Indien de technicus tijdens de uitvoering van de reparatie onverwachte defecten vaststelt, dient DE BISSCHOP hiervoor een nieuwe of aanvullende kostenraming te geven.
b) Indien tijdens de reparatie blijkt dat de reparatie onzeker of financieel ongunstig voor de klant zou uitvallen wegens omstandigheden die DE BISSCHOP bij de controle van het toestel of bij het opstellen van de kostenraming onmogelijk kon inschatten, behoudt DE BISSCHOP zich het recht voor om de uitvoering van de reparatie te weigeren. In dat geval geldt artikel 2c.
c) Indien na aanvaarding van de kostenraming blijkt dat een (of meerdere) onderdelen niet meer beschikbaar zijn, geldt artikel 2d.
d) De vervangen onderdelen worden eigendom van DE BISSCHOP, behalve indien de klant bij zijn bestelling uitdrukkelijk heeft gevraagd om deze onderdelen terug te krijgen. Bij standaard vervangingen of reparaties onder garantie is dit echter onmogelijk.
4. Prijs van de reparatie
-
a) Een reparatie waarvoor geen kostenraming werd opgesteld, gebeurt volgens het tarief dat geldig is op de dag waarop de reparatie wordt uitgevoerd. De tarieven van DE BISSCHOP staan vermeld op de website: Herstellingen - Tarieven. Voor een reparatie na een kostenraming gelden de volgende bepalingen:
1° Indien de klant de kostenraming onmiddellijk of uiterlijk binnen de maand aanvaardt, zal de reparatie worden uitgevoerd in overeenstemming met de voorwaarden van de kostenraming (uitgezonderd artikel 3b, 3c).
2° Indien de klant de kostenraming na deze termijn aanvaardt, zal de reparatie worden uitgevoerd volgens de geldende tarieven op de dag van de reparatie (zie Herstellingen - Tarieven).
3° Indien het toestel tussen het ogenblik dat de kostenraming werd opgesteld en de uitvoering van de reparatie bij de klant is blijven staan, zal de technicus een nieuwe controle uitvoeren. Indien nodig, bv. indien de technicus een andere fout of nieuwe sporen van slijtage vaststelt, moet hij een nieuwe kostenraming opstellen of de reparatie weigeren.
5. Onderhoud uitgevoerd door DE BISSCHOP
-
a) Het onderhoud uitgevoerd door een technicus van DE BISSCHOP stelt de klant niet vrij van zijn verplichting om het toestel regelmatig te onderhouden en kan in geen geval als een vernieuwing van het toestel beschouwd worden.
b) Het onderhoud wordt enkel en alleen uitgevoerd op het toestel zelf. De installatie wordt niet gecontroleerd.
c) De beschrijving van de taken uitgevoerd door de technicus zijn beschikbaar op de website: Hersteldienst. Indien de technicus tijdens het onderhoudsproces merkt dat er bepaalde onderdelen vervangen moeten worden, stelt DE BISSCHOP een aanvullende kostenraming op.
d) Het vervangen van verbruiksonderdelen tijdens het onderhoud kan voorgesteld worden en wordt de klant extra aangerekend.
6. Prijs van het onderhoud
-
a) Een onderhoud waarvoor geen kostenraming werd opgesteld, zal gebeuren volgens het tarief dat geldig is op de dag waarop het onderhoud wordt uitgevoerd. De tarieven van DE BISSCHOP staan vermeld op de website: Herstellingen - Tarieven.
b) Voor een onderhoud na een kostenraming gelden de volgende bepalingen:
1° Indien de klant de kostenraming binnen de maand na het opmaken van de raming aanvaardt, zal het onderhoud worden uitgevoerd in overeenstemming met de voorwaarden van de kostenraming (uitgezonderd artikel 5c, 5d).
2° Indien de klant de kostenraming na deze termijn aanvaardt, zal het onderhoud worden uitgevoerd volgens de geldende tarieven op de dag van het onderhoud.
- 7. Betaling
-
a) Alle interventies dienen ter plaatse te worden afgerekend bij de techniekers met bancontact of cash.
b) Als de betaling niet ter plaatse kan worden voldaan nadat de interventie heeft plaatsgevonden, dan zijn de algemene factuurvoorwaarden van toepassing.
c) Facturen worden verzonden via email of per post.
- 8. Reparatiegarantie
De reparatie wordt gedurende 6 maanden gegarandeerd op het vervangen onderdeel, werkuren en verplaatsingskosten. De klant kan zich in geen geval op deze garantie beroepen voor storingen die niets te maken hebben met het voorwerp van de oorspronkelijke reparatie. Uitgesloten van deze garantie zijn interventies/onderdelen ten gevolge van verkeerd gebruik, vervuilingsoorzaken en/of herhaalde schade aan kwetsbare onderdelen zoals glas of kunststof en elektrische verlichting.
9. Garantie op het onderhoud uitgevoerd door een technieker
De interventie voor een onderhoud verlengt de garantieperiode van het toestel niet en biedt ook geen aanvullende garantie. Het onderhoud zorgt voor een langere levensduur van de toestellen en verzekert de beste resultaten met een optimaal rendement.
10. Herroepingsrecht
Indien de klant kiest voor een betalende omruiling, heeft de Klant het recht om binnen een termijn van 14 dagen zonder opgave van redenen deze aankoop te herroepen. Dit is enkel geldig op aankopen op afstand. Om het herroepingsrecht uit te oefenen, moet de klant DE BISSCHOP via een ondubbelzinnige verklaring (bv. schriftelijk per post of e-mail) op de hoogte stellen van de beslissing de aankoop te herroepen. Om de herroepingstermijn na te leven volstaat het de mededeling betreffende de uitoefening van het herroepingsrecht te verzenden voordat de herroepingstermijn is verstreken. Gevolgen van de herroeping: Als de klant de overeenkomst herroept, ontvangt de klant binnen de 14 dagen na de herroeping alle betalingen die zij/hij tot op dat moment heeft gedaan inclusief de standaard transportkosten. DE BISSCHOP betaalt de klant terug met hetzelfde betaalmiddel als waarmee de klant de oorspronkelijke transactie heeft verricht, tenzij de klant uitdrukkelijk anderszins heeft ingestemd; in ieder geval zal DE BISSCHOP de klant voor zulke terugbetaling geen kosten in rekening brengen. DE BISSCHOP behoudt zich het recht voor om geen cash terugbetalingen te verrichten. DE BISSCHOP heeft het recht de terugbetaling uit te stellen tot DE BISSCHOP de goederen heeft teruggekregen, of de klant heeft aangetoond dat de klant de goederen heeft teruggezonden, al naar gelang welk tijdstip eerst valt. De kosten voor het terugsturen zijn afhankelijk van de aard van het toestel en zullen ten laste zijn van de klant. DE BISSCHOP zal bij ontvangst van de mededeling om de overeenkomst te herroepen ofwel de goederen terug te nemen de klant informeren over de kosten van terugname en op welke wijze deze zullen teruggenomen.
11. Bevoegde rechtbank
Deze voorwaarden en de juridische gevolgen die hiervan het gevolg zijn vallen uitsluitend onder het Belgische recht. Geschillen als gevolg van deze algemene voorwaarden zijn de bevoegdheid van het gerechtelijk arrondissement naar keuze van de eiser zoals bepaald in artikel 624 van het Belgische Gerechtelijk Wetboek.